Knižná recenzia | Banášové kódy

Jozef Banáš má na svojom konte viacero kníh. Mne sa však jeho publikačná činnosť spája predovšetkým s Kódmi. Prvý z nich - Kód 9 vyšiel ešte v r oku 2010 a zatiaľ posledný - Kód 7 sa do kníhkupectiev dostal na konci roka 2016. Banáš použil pri písaní špecifické námety, ktoré určite nesadnú každému čitateľovi. Aj tí, ktorým sa námet páči, však často hodnotia Kódy rôzne. I ja sama jeden z nich prirovnávam k excelentným a napínavým knihám Dana Browna, ďalší považujem za priemer, no a nakoniec jeden aj žiaľ za nudu.

Ako prvý sa ku mne dostal Kód 9. To je presne ten kúsok, ktorý som v úvode prirovnala k dielam Dana Browna. Hlavný hrdina cestuje Čínou, Tibetom, Nepálom, Indiou a Vatikánom, pričom odovzdáva časti kódu. Kniha porovnáva svetové náboženstva, ale ak ste čítali Davinciho kód až tak veľmi vás neprekvapí. Čítala sa dobre a mala som ju prečítanú za dva - tri dni. Posledne kapitoly na mňa však pôsobili nedotiahnuto, akoby autor stratil inspiráciu. Vlastne celkovo zaver pokazil dojem z knihy. Knihu však odporúčam. Čitateľovi rozšíri obzory, vtiahne ho do deja, príjemne spestrí ča.

Pri Kóde 1 mi trvalo o niečo dlhšie, kým som sa začítala do deja. Určite sa na tom podieľalo striedanie dvoch dejových línií - minulosti a prítomnosti. Nakoniec som čítala každú dejovú líniu zvlášť a myslím, že až tak veľmi spolu nesúviseli. Znovu sa v knihe stretávame s hlavnými hrdinami Michalom a Marikou, ktorých poznáme z predchádzajúceho dielu. Marike sa vráti nepríjemné ochorenie a je presvedčená, že vyliečiť ju môže meditácia pri Ježišovom hrobe. Obaja sa vydajú do Izraela a nakoniec skončia v Kašmíre. Druhá dejová línia hovorí o Ježišovi v čase, keď o ňom Nový Zákon nemá oficiálne informácie. V knihe sa krásne prelínajú prvky hlavných náboženstiev, fotografie opisovaných miest a nechýba ani zoznam literatúry, z ktorej autor čerpal. Kniha sa tiež oplatí prečítať. Komu nevadí striedanie dejových línií po každej kapitole, bude spokojný. Komu sa to nepáči, môže to spraviť tak ako ja a čítať každú líniu zvlášť.

Po prečítaní Kódu 9 a Kódu 1 som sa na voľné pokračovanie tešila. Niečo sa však zmenilo a do Kódu 7 sa mi nedalo začítať. Mala som ju rozčítanú strašne dlho a dočítala som ju asi len zo slušnosti. Hlavní hrdinovia Michal a Kumari zostali. Dej sa presunul do himalajskej krajiny Bhután, kde pomocou frekvencii bojuje proti sebe dobro a zlo. V porovnaní s prvými dielmi, kde človek aj mohol uveriť, že sa to mohlo stat, toto je na prvý pohlaď jasne sci fi. To že kniha končí úryvkom zo Zjavení Jána som vlastne ani nepochopila. Myslím, že bez tejto knihy sa vaša zbierka kníh pokojne zaobíde.

Čítali ste niektorý z Kódov?