Knižná recenzia | Babička pozdravuje a ospravedlňuje sa

Každý z nás má knihu, ku ktorej sa po čase vracia a v závislosti od toho, v akej životnej etape sa nachádza v nej nájde vždy nové a nové myšlienky. Takými knihami sú pre mňa napríklad Alchymista alebo Malý princ. Najnovšie sa k nim zaradila kniha Fredrika Backmana s názvom Babička pozdravuje a ospravedlňuje sa. Knihu som počúvala v podobe audio knihy, ktorú v češtine načítala Valéria Zawadská. Hneď v úvode napíšem, že hoci kniha bola načítaná skvele, chcela by som vlastniť aj papierovú verziu. Mnohé myšlienky stoja za to, aby sa k nim človek vrátil a premýšľal o nich.

Hlavnými hrdinkami knihy sú sedemročná Elsa a jej sedemdesiatsedemročná babička. Elsa aj babička sú iné ako sa na ich vek patrí. Elsa je príliš dospelá a komplikovaná. Babička naopak trochu detinská a uletená. Jazdí bez vodičského preukazu, ostreľuje ľudí z balkóna paintballovou puškou, ovláda tajný jazyk a má vlastné kráľovstvo Miamas o ktorom Else rozpráva príbehy. Keď sa babička dozvie, že zomiera na rakovinu, pripraví Else posledné dobrodružstvo. Babička nechá Else sériu listov, ktoré ma doručiť susedom v ich bytovom dome. Elsa sa tak stretne s hroznou babizňou, s ožrankou, s monštrom, s bojovým psom, či s fanatickým kávičkárom. Elsa sa postupne dozvedá, že rozprávky, ktoré jej rozprávala babička sú príbehmi jej susedov. Niektoré veselé, iné dojemné, niektoré smutné.

V knihe vystupujú susedia, akých máme možno aj my. Niekedy nás rozčuľujú, niekedy sa na nich bavíme, niekedy ich možno odsudzujeme. Kniha učí človeka premýšľať, že každý človek má dôvod, prečo je možno divný alebo zvláštny. Celý príbeh je dojemný no zábavný zároveň. Niekto ho môže vnímať ako rozprávku, niekto ako realitu. Všetko závisí od našej životnej etapy a duševného rozpoloženia. Určite sa oplatí túto knihu mať v domácej knižnici.

Páčia sa Vám knihy Fredrika Backmana?